Address:
Telford, Donnington, TF2
Godziny pracy
Poniedziałek - piątek: 9 - 17
Sobota: 9 - 13
Numer telefonu
+447833864567
Email:
info@falconaccountancy.com
Address:
Telford, Donnington, TF2
Godziny pracy
Poniedziałek - piątek: 9 - 17
Sobota: 9 - 13
Numer telefonu
+447833864567
Email:
info@falconaccountancy.com

Podobnie jak w Polsce oraz każdym innym europejskim kraju, w Wielkiej Brytanii nad kwestiami podatkowymi kontrolę sprawuje urząd skarbowy, czyli HMRC (His Majesty’s Revenue and Customs). Ze względu na fakt, że organ ten zarządza również systemem świadczeń takich jak Child Benefit lub Tax Credit, można powiedzieć że HMRC to odpowiednik polskiego urzędu skarbowego + ZUS + części urzędu celnego. Ponieważ jego głównym celem jest egzekwowanie przepisów podatkowych, HMRC będzie kontrolował, czy twoja firma prawidłowo odprowadza podatki, w tym czy robi to w terminie. W tym artykule opowiemy, co grozi za spóźnianie się z rozliczeniami podatkowymi w UK.

Tytułem wstępu zaznaczmy – niezłożenie zeznania podatkowego lub niezapłacenie podatku w Anglii jak i całej reszcie UK jest czynem zagrożonym karą. Jej wysokość zależy od kilku czynników, można otrzymać także dwie kary za na pozór to samo przewinienie.
Jak podkreśla brytyjska strona rządowa, niezłożenie deklaracji podatkowej (Self-Assessment) jest czymś innym niż niezapłacenie podatku lub jego zapłata po czasie.
Co do zasady, spóźnienie się ze złożeniem Self Assessment skutkuje nałożeniem kary w wysokości:
Na ryzyko otrzymania kary nie wpływa fakt, że dochód wynosi 0, a więc nie trzeba zapłacić podatku. Jeśli przepisy zobowiązują Cię do złożenia self-assessment i samodzielnego rozliczenia podatku w UK, zaniechanie tego obowiązku sprowadza na Ciebie ryzyko kary.
Osobno należy rozpatrywać sytuacje, w których nie zapłaciłeś podatku. To tzw. late payment. Dla klasycznego Self Assessment, kary kształtują się następująco:
Przede wszystkim, jak najszybciej złóż Self Assessment. Im szybciej to zrobisz, tym mniejsza będzie kara za niezłożenie deklaracji podatkowej. Nawet jeśli w tym momencie nie masz pieniędzy na podatek, warto złożyć SA. Gdy już dokonasz poprawnego rozliczenia, z czym chętnie pomoże Ci Falcon Accountancy i obliczysz kwotę zaległego podatku, kar i odsetek, przyjdzie czas na uregulowanie zaległości. Możesz także skontaktować się z HMRC w sprawie payment plan.
Choć, jak wspomniałam wcześniej, nierozliczenie podatku w UK w terminie naraża Cię na ryzyko zapłaty kary, HMRC pozwala odwołać się od grzywny w przypadku wystąpienia tzw. reasonable excuse. To zdarzenie niezależne od podatnika, które rzeczywiście nie pozwalało na podjęcie terminowego działania. Do takich przyczyn zaliczamy:
Warto pamiętać, że po ustaniu przeszkody, musisz zadziałać tak szybko, jak to możliwe. Jeśli zatem składasz Self Assessment miesiąc po terminie licz się z tym, że powołanie się na reasonable excuse będzie zasadne tylko jeśli Twoja przeszkoda występowała przez cały miesiąc, nie na przykład ostatnie dwa tygodnie. HMRC nie podaje, jak rozumie zwrot „tak szybko, jak to możliwe”.
Co do zasady, na złożenie odwołania (appeal) masz 30 dni od wystawienia Ci mandatu. Późniejsze odwołanie może być dopuszczone.
HMRC w przypadku naruszeń obowiązków podatkowych nakłada kary na przedsiębiorców, niekiedy bardzo surowe. Ich wysokość różni się w zależności od rodzaju przewinienia oraz czasu, jaki minął od terminu płatności. Do rodzajów potencjalnych opóźnień możemy zaliczyć:
Każdy z tych przypadków jest różnie rozpatrywany przez HMRC (analogicznie Companies House), ale wszystkie związane z nimi przewinienia grożą karami finansowymi.
Spółka Limited w Wielkiej Brytanii ma kilka obowiązków związanych z podatkami i deklaracjami finansowymi – obciążenie formalnościami jest znacznie wyższe niż w przypadku self-employment. Oprócz deklaracji podatkowej, która w tym przypadku nazywa się Company Tax Return, spółka ma obowiązek dokumentować swoją sytuację finansową, za pomocą annual accounts. Dzieje się tak dlatego, że spółka limited jest osobnym bytem prawnym i odpowiada przed państwem oraz interesariuszami za przejrzystość działań i finansów. Należy pamiętać, że sprawozdania finansowe spółek są udostępniane publicznie, aby każdy inwestor, kontrahent czy bank mógł ocenić wiarygodność firmy – na przykład przed podjęciem współpracy.

Sprawozdania finansowe spółki LTD w postaci Company accounts należy złożyć do Companies House w ciągu 9 miesięcy od końca roku obrotowego, natomiast pierwsze accounts składa się w ciągu 21 miesięcy od powstania spółki.
Przykład: Jeśli rok obrotowy firmy kończy się 1 stycznia 2026, termin złożenia Company accounts to 1 października 2026.
Opóźnienia w wysłaniu sprawozdania są karane przez Companies House i wzrastają wraz z długością opóźnienia:
| Okres opóźnienia | do 1 miesiąca | 1 do 3 miesięcy | 3 do 6 miesięcy | ponad 6 miesięcy |
| Wysokość kary | £150 | £375 | £750 | £1500 |
Jeśli spółka spóźni się ze sprawozdaniem drugi rok z rzędu, wysokość kar zostanie podwojona.
Rok obrotowy (financial year) to okres zazwyczaj 12 miesięczny, w którym spółka sporządza swoje sprawozdanie finansowe. Zaczyna się on w dniu zarejestrowania spółki. W Wielkiej Brytanii jest zezwolenie na wydłużenie lub skrócenie roku obrotowego, co ustanawia nową datę rozpoczęcia i zakończenia następnego. Okresu trwania roku obrotowego nie można zmieniać zawsze według własnego uznania, ponieważ obowiązują pewne ograniczenia – nie można wydłużać roku 2 razy z rzędu oraz wydłużenie nie może przekraczać 5 miesięcy (maksymalnie rok obrotowy może trwać 18 miesięcy). Rok można natomiast skracać nielimitowaną ilość razy. O zmianę okresu długości trwania roku obrotowego można wnioskować przed upłynięciem terminu złożenia sprawozdania Company accounts – gdy termin złożenia sprawozdania minął, wydłużenie okresu sprawozdawczego nie jest dopuszczalne.

Spółka LTD ma obowiązek płacić podatek Corporation Tax oraz składać deklarację Company Tax return (CT600), zawierającą informację o kosztach i dochodach firmy, obliczenia podatku Corporation Tax oraz ważne załączniki księgowe.
Za spóźnione złożenie Company Tax Return HMRC nakłada następujące kary:
| Czas opóźnienia | Do 1 dnia po terminie | Do 3 miesięcy po terminie | Do 6 miesięcy po terminie | Do 12 miesięcy po terminie |
| Wysokość kary | £200 | Następne £200 | HMRC oszacuje kwotę należnego podatku i nałoży karę w wysokości 10% | Następne 10% kwoty należnego podatku |
Jeśli chodzi o opóźnienie z samym opłaceniem podatku Corporation Tax, sprawa wygląda nieco inaczej. HMRC nalicza late payment interest od niezapłaconego Corporation Tax. Aktualna stawka wynosi 7,75% rocznie od 9 stycznia 2026 r. i może zmieniać się wraz ze zmianami stóp procentowych.
| Od daty | Odsetki za opóźnienie (w skali roku) |
| 9 stycznia 2026 | 7.75% |
| 28 maja 2025 | 8.25% |
| 6 kwietnia 2025 | 8.50% |
| 25 lutego 2025 | 7.00% |
| 26 listopada 2024 | 7.25% |
| 20 sierpnia 2024 | 7.50% |
Jak widać, to oprocentowanie może zmieniać się nawet kilka razy w ciągu roku, ponieważ jest ustalane na podstawie aktualnych stóp procentowych. HMRC nalicza odsetki codziennie od dnia po upływie terminu, czyli od 9 miesięcy i 1 dnia od zakończenia roku obrotowego.

Jeśli zalegasz z podatkiem Corporation Tax od grudnia 2024 i opłaciłbyś go teraz, odsetki naliczone byłyby według historycznych stawek – zmiana oprocentowania nie działa wstecz.
Posłużymy się również przykładem, aby wyjaśnić jak dokładnie HMRC liczy odsetki:
Załóżmy, że twój Corporation Tax wynosi £1,000, a wysokość odsetek to 7.75%. Dzienna stawka w tym przypadku wyniesie 0.0212% (7.75% / 365). Po 30 dniach zwłoki zapłacisz £6,35 odsetek (£1,000 * 0,0212% * 30)
Tak jak w przypadku Corporation Tax, podatek VAT trzeba zarówno zapłacić, jak i zadeklarować. W przypadku spóźnienia w obu przypadkach zostaną naliczone kary.
Kary za spóźnianie się z deklaracjami VAT działają na zasadzie systemu punktowego. Wszedł on w życie w styczniu 2023. Za każdą spóźnioną deklarację VAT, podatnik otrzymuje jeden punkt karny. Po osiągnięciu progu podatnik otrzymuje karę £200. Jeśli nadal znajduje się na progu punktowym, za każdą kolejną spóźnioną deklarację może otrzymać następną karę £200. Liczba dozwolonych punktów dla danego typu rozliczenia VAT prezentuje się następująco:
| Okres rozliczeniowy | Liczba punktów, po uzbieraniu których zostanie naliczona kara |
| Roczny | 2 |
| Kwartalny | 4 |
| Miesięczny | 5 |
Kary nakładane są również za zwlekanie z zapłatą podatku VAT. Prezentują się one następująco:
Oprócz tego, od zaległego VAT należy zapłacić odsetki – dokładnie tak samo, jak w przypadku podatków dochodowych. One również ustalane są w oparciu o stawkę 7.75% rocznie.
Termin zarówno zapłaty podatku VAT jak i złożenia deklaracji to zazwyczaj 1 miesiąc 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego – wyjątkiem jest jednak Annual Accounting Scheme. Temat potencjalnych problemów z podatkiem VAT został szczegółowo rozwinięty w artykule pt. „Podatek VAT w UK – Najczęstsze problemy„

Zasady dotyczące konsekwencji nierozliczenia Self Assessment opisałam powyżej, jednak warto napomknąć także o terminach, których muszą pilnować osoby samozatrudnione w UK.
Najważniejszym terminem w tym przypadku jest 31 stycznia, kiedy to należy:
Deklarację Self Assessment Tax Return najlepiej złożyć poprzez stronę internetową za pomocą konta Government Gateway. Takie konto umożliwia dostęp do różnych usług HMRC, w tym składania właśnie deklaracji podatkowych. Oczywiście istnieje również alternatywa – Self Assessment Tax Return można złożyć papierowo, za pomocą formularza SA100, jednak jeśli zdecydujesz się na tą opcję, pamiętaj że termin zmienia się z 31 stycznia, na 31 października poprzedniego roku.

Każde wydane wynagrodzenie musi być zaraportowane do HMRC w ramach systemu Real Time Information (RTI), który jak sama nazwa wskazuje, wymaga informowania urzędu na bieżąco. Jeśli wypłacasz pensję pracownikowi, musisz zadeklarować to w tym samym dniu poprzez tzw. Full Payment Submission (FPS), który zawiera informacje o wynagrodzeniach, podatkach, składkach i potrąceniach dla każdego pracownika. FPS składa się za pomocą programu do obsługi payrolla.
Kary są nakładane na każdy miesiąc, w którym firma spóźni się ze złożeniem deklaracji FPS i zależą od liczby pracowników, którzy otrzymali wynagrodzenie:
| Liczba pracowników | 1–9 | 10–49 | 50–249 | 250+ |
| Miesięczna kara | £100 | £200 | £300 | £400 |
Dodatkowo, jeśli HMRC uzna że spóźnienia zdarzają się zbyt często lub są celowe, może nałożyć karę w wysokości 5% od niezadeklarowanych kwot.
Termin płatności to 22 dzień następnego miesiąca
Za wynagrodzenia wypłacone w kwietniu, należności do HMRC musisz zapłacić do 22 maja.
HMRC nakłada kary za opóźnienia w płatności w postaci procentu od całkowitej kwoty zaległej w danym miesiącu. Pierwsze opóźnienie nie jest karane, a następne prezentują się w taki sposób:
| Liczba spóźnionych płatności w roku | 1-3 (pomijając pierwszą, nie braną pod uwagę) | 4–6 | 7–9 | 10 lub więcej |
| Wysokość kary | 1% | 2% | 3% | 4% |
Dodatkowo, od 1 dnia po terminie, na kwotę naliczane są odsetki – również określone w tabeli na stronie rządowej.
